II Konferencja „Turystyka Kolejowa 2011. Ochrona i promocja zabytków kolejnictwa”

Forum Transportu Szynowego zrzeszające pracodawców sektora kolejowego wspólnie z Muzeum Kolejnictwa w Warszawie oraz redakcją czasopisma „Transport i Komunikacja” zorganizowało po raz drugi konferencję dotyczącą turystyki kolejowej. Jej nazwa brzmiała „Turystyka Kolejowa 2011. Ochrona i promocja zabytków kolejnictwa”. Odbyła się ona w sali lustrzanej Muzeum Kolejnictwa w Warszawie. Członkowie stowarzyszeń, samorządów i innych instytucji prezentowali swój dorobek w dziedzinie ochrony zabytków kolejnictwa i organizacji turystyki kolejowej.

Zakres tematyczny omawianych problemów był bardzo szeroki. Można było dowiedzieć się czegoś o aktualnym stanie funkcjonowania kolei wąskotorowych i ich drodze do wydzielenia z PKP, praktycznych możliwościach współpracy między stowarzyszeniem miłośników kolei, samorządami a przewoźnikami kolejowymi, dorobku kilku stowarzyszeń bądź instytucji (w tym obchodzącego 20 lecie istnienia KSK Wrocław) w kwestii gromadzenia muzealiów, technikach renowacji i przykładach turystycznego zagospodarowania infrastruktury kolejowej w Polsce i za granicą.

Nie zabrakło również delegacji TPWP – prezesa Andrzeja Tomaszewskiego i Filipa Bebenowa, który wygłosił referat „Parowozownia Wolsztyn i Kolej Doliny Odry: projekt rewitalizacji linii Wolsztyn – Nowa Sól”. W prezentacji (do pobrania) przedstawiono obecną sytuację Parowozowni, ze szczególnym uwzględnieniem ruchu planowego (dane statystyczne), w kilku słowach skomentowano dotychczasowe osiągnięcia TPWP w dziedzinie turystyki kolejowej (akcja „Kolej z dawnych lat atrakcją Wielkopolski”, pociągi specjalne, prowadzenie kolei drezynowej) oraz przedstawiono założenia realizowanego wspólnie z samorządami Nowej Soli i Wolsztyna projektu „Kolej Doliny Odry”.Referat spotkał się z ogromnym zainteresowaniem uczestników, którzy z uwagą słuchali wystąpienia i często nawiązywali do słuszności postawionych w nim tez podczas kolejnych prezentacji.

Dyskusja zamykająca spotkanie posłużyła za platformę wymiany poglądów dotyczących polityki wobec kolei turystycznych. Wszyscy zgodnie stwierdzili, że w obecnie obowiązującym prawie powinny zmienić się niektóre przepisy, które w znacznym stopniu uniemożliwiają efektywne inwestowanie w środki kolei wąskotorowych i turystycznych. Nie do przecenienia była rola rozmów kuluarowych, które w przerwach między wystąpieniami prowadzili uczestnicy. Hobbyści i samorządowcy z całej Polski mogli komentować bieżące sprawy i dzielić się doświadczeniem w rozwiązywaniu problemów. Kolejną edycję zapowiedziano na wrzesień.

Parowozownia Wolsztyn i Kolej Doliny Odry: projekt rewitalizacji linii kolejowej Wolsztyn – Nowa Sól

Tagi: , , , , , , , , , , , , , ,

1 komentarz

  1. wiola2711 pisze:

    Gratuluję udanego wystąpienia. Miło jest mieć świadomośc, że są ludzie którym chce się działać… mimo wszystko. Życzę dalszego nieustającego zapału i wielu udanych przedsięwzięć.

Skomentuj

Komentarz



© TPWP 2021. Strona używa plików cookies. Polityka prywatności zawiera więcej informacji o cookies. Design & Development: Michał Pawełczyk