Wolsztyn – Nowa Sól

kdo 1 300x182 Wolsztyn   Nowa Sól

Pociąg "retro" na przystanku Krzyż Rudno, 2005

Rewitalizacja linii kolejowej Wolsztyn – Nowa Sól jest obecnie jednym z głównych projektów, wokół których skupiają się działania Towarzystwa.

Linia z Wolsztyna do Nowej Soli została otwarta w 1908 roku. Planowe pociągi osobowe kursowały tu do 1994 roku. Do 2004 roku na trasie można było spotkać pociąg towarowy (do Konotopu), a do 2007 sporadycznie pociągi specjalne z parowozami.

Bez wątpienia najpiękniejsza spośród linii wolsztyńskiego węzła słynie przede wszystkim z imponującego mostu przez Odrę i tereny zalewowe – konstrukcji o najdłuższym w Europie przęśle nurtowym. Poza tym trasa wiedzie przez gęste lasy i przecina wzgórza polodowcowe głębokimi wykopami oraz wysokimi nasypami.

kdo 2 300x197 Wolsztyn   Nowa Sól
Most w Stanach, 2008

Groźba fizycznej likwidacji linii kolejowej skłoniła samorządy do starań o uruchomienie na niej ruchu turystycznego. Pierwszą kolej muzealną tworzą samorządy – Nowej Soli i Wolsztyna oraz Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni.

„Kolej Doliny Odry” obecnie obsługiwana jest przez TPWP i drezyny ręczne, docelowo będzie na niej prowadzony ruch pociągów „retro”. Linia stanowić będzie ponadto naturalne zaplecze do kursowania parowozów z wolsztyńskiej parowozowni. Już dziś zapraszamy na przejażdżki drezynami ręcznymi na odcinku Wolsztyn – Konotop!

kdo 3 300x199 Wolsztyn   Nowa Sól
Drezyna Towarzystwa w drodze do Krzyża – Rudna, wiosna 2009
kdo 4 300x200 Wolsztyn   Nowa Sól
Stacja Świętno, wiosna 2009

© TPWP 2017. Strona używa plików cookies. Polityka prywatności zawiera więcej informacji o cookies. Design & Development: Michał Pawełczyk