Rewitalizacja linii Wolsztyn – Nowa Sól: będą fundusze unijne?

W połowie maja ma zostać podpisana umowa w sprawie polsko-niemieckiego wniosku na rewitalizację linii kolejowej Nowa Sól-Wolsztyn.

Starosta nowosolski Józef Suszyński gościł z drugą wizytą w Görlitz u tamtejszego starosty Bernda Langego. – Sfinalizowaliśmy nasze wcześniejsze ustalenia dotyczące złożenia wspólnego wniosku do EWT Lubuskie-Saksonia. Jeśli udałoby się pozyskać pieniądze po naszej stronie udałaby się rewitalizacja linii kolejowej Nowa Sól-Wolsztyn – zdradził podczas ostatniej sesji rady powiatu starosta. – Wcześniej były jakieś wolne działania, a teraz już wiadomo, że dojdzie do konkretów. W połowie maja będzie rewizyta i wtedy podpiszemy umowę – zaznaczył J. Suszyński.

Partnerami w przedsięwzięciu po stronie polskiej będą powiat nowosolski i Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni. A po stronie niemieckiej organizacja pozarządowa o podobnej działalności co towarzystwo z Wolsztyna. – Niemiecki powiat nie wchodzi bezpośrednio w projekt, ale udzieli wsparcia finansowego potrzebnego do jego realizacji. Mam nadzieję, że wniosek uda nam się złożyć w ciągu najbliższego miesiąca – oznajmił J. Suszyński.

Przypomnijmy. O tym, że linia kolejowa, która jest ewenementem na skalę europejską mogłaby przyciągnąć turystów, mówi się od dawna. Pomysł na odnowienie unikatowego mostu w Stanach oraz linii kolejowej Wolsztyn-Nowa Sól zrodził się po raz pierwszy cztery lata temu. Miasto i powiat nowosolski zaangażowały się wtedy w jego ponowne przywrócenie dla ruchu kolejowego.

Źródło: Tygodnik Krąg
Autor artykułu: Mariusz Pojnar

Tagi: , , , , , ,

Komentarzy 7

  1. [...] Oryginalna wersja powsta?a tutaj:  Rewitalizacja linii Wolsztyn – Nowa Sól: będą fundusze unijne … [...]

  2. NortonEX pisze:

    To świetna informacja! Teraz trzeba by przypilnować, żeby złomiarze już nic z linii nie wynieśli… Może na rewitalizację załapałby się też odcinek Nowa Sól – Żagań (marzenia…)?

  3. TPWP pisze:

    Rewitalizacja odcinka Nowa Sól – Zagań to zdecydowanie marzenia ściętej głowy…

  4. UAZ pisze:

    Szkoda, że Wolsztyn – Sulechów się na załapał na ewitalizacje…

  5. Gość pisze:

    Linia Nowa Sól-Kożuchów-Żagań nie jest w złym stanie. Wystarczy ją tylko odkrzaczyć i uzupełnić ubytki. Poza tym odcinek Nowa Sól – Żagań – Węgliniec – Zgorzelec – Zawidów jest wpisany do europejskiej umowy AGTC C-E59/1 z 1991 roku „o ważnych międzynarodowych liniach transportu kombinowanego i obiektach towarzyszących”.Umowa została odnowiona w 2004 roku i odcinek ten figuruje w niej do dziś. Gdyby powiodła się reaktywacja lini Nowa Sól-Wolsztyn i uzupełniono by ubytki na odcinku Żagań-Nowa Sól uzyskali byśmy bezpośrednie połączenie z Poznaniem a zabytkowe składy z Niemiec w drodze do Wolsztyna nie musiały by jechać okrężną drogą tylko w Żaganiu zjeżdżały by na Kożuchów, potem przez Nową Sól, Konotop i dalej do Wolsztyna. Pomysł nie jest głupi gdyż Kożuchów przechodzi rewitalizację, przyjeżdżać będzie coraz więcej turystów m.in. na Turniej Rycerski, miejska strefa ekonomiczna została włączona w szeregi KSSSE i wkrótce zlecą się tam inwestorzy a nie wyobrażam sobie chmary tirów przepychających się przez miasto w kierunku strefy. Przyda się czynna linia kolejowa. Jednak wymaga to zainteresowania ze strony burmistrza Kożuchowa, Pana Andrzeja Ogrodnika i burmistrza Żagania. Może Wasze towarzystwo skłoniło by Pana Ogrodnika do starania się o remont linii bo o przejęciu przez gminę nie ma nawet mowy ( ze względu na AGCT). Poza tym nikt nie powiedział ze przez muzealną linię (Nowa Sól-Wolsztyn) nie mogą przejeżdżać od czasu do czasu zwykłe składy towarowe lub pasażerskie ;)

  6. Gość pisze:

    Witam
    Już od dawna jakoś cicho się zrobiło o akcjach na linii Wolsztyn – Nowa Sól. Czy latem były prowadzone jakieś akcje porządkowe na torowisku w/w linii ???

  7. Marszal pisze:

    Witam,
    Ja z ponowieniem Pytania przedmówcy. Podczas pierwszej wizyty na moście w Stanach i spacerku na druga stronę od razu się zakochałem. Jednym z największych marzeń stała się wizja parowozu pokonującego ta unikatową chyba w skali światowej przeprawę. Zacząłem szukac o nim informacji i od razu pomyślałem o rewitalizacji. Linia jest genialna ale braki w torowisku i infrastrukturze poważne. Kosz remontu owego 17przęsłowego cuda tez musi byc potężny. Trzymam jednak kciuki i śledze informacje. Może szcześliwym zakończeniem bedzie np wspólna impreza kolejowa. Działam w Klubie Sympatyków Kolei we Wrocławiu i marzę by kiedys pociąg na majową parowozjade pojechał przez Nową Sól.

Skomentuj

Komentarz



© TPWP 2018. Strona używa plików cookies. Polityka prywatności zawiera więcej informacji o cookies. Design & Development: Michał Pawełczyk