Podsumowanie ruchu planowego

01 300x199 Podsumowanie ruchu planowego

Pt47-65 z planowym pociągiem relacji Poznań - Wolsztyn; Drzymałowo, 19.12.2009. Fot. Tomasz Drzewiecki

Ostatni dzień roku sprzyja podsumowaniom minionych 12 miesięcy. Dla Parowozowni Wolsztyn i parowozów był to bardzo burzliwy okres – czas, w którym dobre nowiny przeplatały się z tymi mniej optymistycznymi. W połowie roku zamknięto warsztaty w Gnieźnie, które przeprowadzały naprawy okresowe wolsztyńskich maszyn – miały być one odtąd  naprawiane w Lesznie. Niestety tempo prac drastycznie spadło, w skutek czego bram leszczyńskiej szopy nie opuścił jeszcze żaden parowóz. Tymczasem do trzech spadła także liczba maszyn, które posiadając ważną rewizję mogą prowadzić codzienny ruch planowy.

02 300x225 Podsumowanie ruchu planowego

Tr5-65 z planowym pociągiem osobowym relacji Poznań - Wolsztyn; Grodzisk Wlkp. 10.10.2009. Fot. Michał Pawełczyk

Niewątpliwie jednym z ważniejszych wydarzeń mijającego roku był powrót do pełnej sprawności parowozu Pt47-65, który dzięki wymianie wiaduktu w Łęczycy (trasa Wolsztyn – Poznań) i zniesieniu zakazu wjazdu tam parowozów tej serii mógł rozpocząć planową obsługę pociągów osobowych do stolicy Wielkopolski. Dzięki naszym staraniom w okresie letnim po raz pierwszy od 2004 roku nie wprowadzono „wakacyjnej przerwy” w kursowaniu parowozów. Wolsztyńskie maszyny przez cały rok ku uciesze wielu turystów prowadziły pociągi planowe zestawione z wagonów w historycznym – oliwkowym malowaniu. Bardziej szczegółowe podsumowanie wydarzeń mijającego roku znajdą Państwo na www.parowozy.com.pl – my skupimy się na podsumowaniu pracy parowozów w ruchu planowym przedstawiając nieco liczb i statystyk. To był bardzo pracowity rok dla wolsztyńskich parowozów.

03 300x199 Podsumowanie ruchu planowego

Ol49-59 z pociągiem specjalnym "Parowozem przez Wielkopolskę" opuszcza Stefanowo - 18.04.2009. Fot. Tomasz Drzewiecki

Ogółem od 4 stycznia do 31 grudnia 2009 roku poprowadziły one 1311 planowych pociągów osobowych na trasie do Poznania (656 „do” i 655 „z”), wykonując 90,79% pracy przewozowej, jakie na nie nałożono. Dla porównania w całym 2008 roku wolsztyńskie maszyny stanęły na czele 847 pociągów, co stanowiło zaledwie 40,53% planu. Chwilowe przerwy w kursowaniu parowozów wynikały m.in. z przygotowań do parady parowozów, wymiany wiaduktu w Łęczycy i czasowym zamknięciu linii poznańskiej oraz małej liczby sprawnych maszyn i zdarzającymi się od czasu do czasu usterkami technicznymi. Najwięcej, bo aż 636 pociągów (48,51%) poprowadziła Ol49-59. Pozostawiła ona daleko w tyle pozostałe maszyny – Ol49-7 (312 pociągów – 23,80%) oraz Ol49-69 (185 pociągów – 14,11%), a także Pt47-65 – 174 pociągi i 13,27. Także Tr5-65 miała w tym roku swój udział w ruchu planowym (4 pociągi – 0,31%), kiedy to w sobotę 10 października zastąpiła wyjeżdżającą tego dnia do Wrocławia Ol49-7. Była to pierwsza okazja od ponad siedmiu lat by ujrzeć ten parowóz z planowym pociągiem (z powodu niskiej prędkości konstrukcyjnej – 65 km/h – Tr5-65 nie jest wykorzystywana w ruchu osobowym).

04 300x199 Podsumowanie ruchu planowego

Ol49-7 z planowym pociągiem osobowym relacji Wolsztyn - Poznań opuszcza stację początkową - 24.10.2009. Fot. Tomasz Drzewiecki

Tak duża różnica pomiędzy znajdującą się na I miejscu „oelką”, a pozostałymi parowozami wynika z faktu, iż Ol49-59 przez cały rok znajdowała się w Wolsztynie – Ol49-7 wróciła „do domu” 4 czerwca (naprawa średnia w Gnieźnie), Pt47-65 rozpoczęła regularne kursy dopiero we wrześniu, a 31 maja minął termin rewizji zewnętrznej kotła Ol49-69.

Do przebiegów wolsztyńskich parowozów nie wliczane są jedynie pociągi planowe, ale także specjalne, z którymi wyruszają na szlak kilka razy w miesiącu. Podział ze względu na liczbę przejechanych kilometrów kształtuje się podobnie do tego, przedstawionego powyżej. Tu także „króluje” Ol49-59.

05 300x199 Podsumowanie ruchu planowego

Pt47-65 z planowym pociągiem osobowym relacji Wolsztyn - Poznań opuszcza Rostarzewo - 18.12.2009. Fot. Tomasz Drzewiecki

I miejsce: Ol49-59
Całkowity przebieg: 53 432 km
Udział procentowy: 46,90%
Liczba dni pod parą: 189
Średni przebieg dobowy: 283 km

II miejsce: Ol49-7
Całkowity przebieg: 26 009 km
Udział procentowy: 22,83%
Liczba dni pod parą: 86
Średni przebieg dobowy: 302 km

06 300x199 Podsumowanie ruchu planowego

Ol49-69 z planowym pociągiem osobowym relacji Wolsztyn - Poznań; Trzebaw Rosnówko, 01.03.2009. Fot. Tomasz Drzewiecki

III miejsce: Pt47-65
Całkowity przebieg: 16 240 km
Udział procentowy: 14,26%
Liczba dni pod parą: 58
Średni przebieg dobowy: 280 km

IV miejsce: Ol49-69
Całkowity przebieg: 15 559 km
Udział procentowy: 13,66%
Liczba dni pod parą: 58
Średni przebieg dobowy: 267 km

07 300x199 Podsumowanie ruchu planowego

Tr5-65 z pociągiem specjalnym Wolsztyn - Sieniawa Lubuska wjeżdża do Stefanowa - 05.12.2009. Fot. Tomasz Drzewiecki

V miejsce: Tr5-65
Całkowity przebieg: 2 470 km
Udział procentowy: 2,17%
Liczba dni pod parą: 21
Średni przebieg dobowy: 118 km

08 300x225 Podsumowanie ruchu planowego

Ok1-359 z pociągiem specjalnym Poznań - Wolsztyn; Rostarzewo, 02.05.2009. Fot. Michał Pawełczyk

VI miejsce: Ok1-359
Całkowity przebieg: 201 km
Udział procentowy: 0,18%
Liczba dni pod parą: 1
Średni dobowy przebieg: 201 km

VII miejsce: Ok22-31
Całkowity przebieg: 5 km
Udział procentowy: 0,01%
Liczba dni pod parą: 1
Średni przebieg dobowy: 5 km

Łącznie parowozy przemierzyły 113 916 km.

Zgodnie z rozkładem jazdy 2009/2010 wolsztyńskie maszyny mają do połowy grudnia 2010 roku prowadzić codziennie dwie pary planowych pociągów osobowych na trasie do Poznania. Czy zdołają podołać temu zadaniu? Czy uda się utrzymać liczbę sprawnych maszyn na poziomie zapewniającym stałą gotowość do pracy? Przekonamy się o tym już niebawem.

09 300x225 Podsumowanie ruchu planowego

Ok22-31 podczas majowej parady parowozów - Wolsztyn, 02.05.2009. Fot. Michał Pawełczyk

Tagi: , , , , , , , ,

Skomentuj

Komentarz



© TPWP 2019. Strona używa plików cookies. Polityka prywatności zawiera więcej informacji o cookies. Design & Development: Michał Pawełczyk