Podsumowanie pracy parowozów w rozkładzie jazdy 2009/2010

Ol49 7 300x225 Podsumowanie pracy parowozów w rozkładzie jazdy 2009/2010Tradycyjnie już w drugi weekend grudnia dotychczasowy rozkład jazdy pociągów przechodzi do historii, kolejny zaś wchodzi w życie. Jest to więc dobra okazja do podsumowania pracy wolsztyńskich parowozów w RJ 2009/2010.

Niestety zauważalny jest drastyczny spadek liczby pociągów prowadzonych trakcją parową. W trakcie obowiązywania RJ 2009/2010 wolsztyńskie maszyny stanęły na czele zaledwie 1073 z 1440 pociągów, których obsługę nakładał na nie rozkład. Tym samym parowozy wykonały 74,5% pracy przewozowej. W porównaniu do analogicznego okresu obowiązywania rozkładu jazdy 2008/2009 nastąpił spadek aż o 15 punktów procentowych. Co ciekawe – RJ 2008/2009 przewidywał także codzienną obsługę trakcją parową dwóch par pociągów na trasie do Poznania, a liczba sprawnych maszyn w czasie jego obowiązywania również wynosiła trzy maszyny. Dlaczego więc w przeciągu ostatnich 12 miesięcy parowozy z Wolsztyna prowadziły zaledwie trzy na cztery pociągi?

Nie najlepszy stan techniczny parowozów. Stosunkowo częste awarie, brak większej liczby sprawnych maszyn, a co za tym idzie brak możliwości podmiany lokomotyw oraz drastyczny spadek tempa napraw okresowych parowozów spowodowały, iż dość często parowozy zamiast wyjeżdżać na szlak pozostawały w szopie. Łącznie na 71 dni (czyli blisko 2,5 miesiąca) wolsztyńskie maszyny musiały „oddać” prowadzenie wszystkich czterech planowych pociągów osobowych lokomotywom spalinowym, a przez kolejne 50 dni diesle przejmowały prowadzenie co najmniej jednego z „parowozowych” pociągów.

sm42 300x199 Podsumowanie pracy parowozów w rozkładzie jazdy 2009/2010Co prawda ostateczny wynik pracy parowozów w ruchu planowym wyniósł niespełna 75%, jednak składają się na niego bardzo zróżnicowane miesięczne osiągi. Pierwsze miesiące pracy parowozów (grudzień 2009 – marzec 2010) przedstawiały się bardzo dobrze – maszyny wykonywały ponad 90% pracy przewozowej i nic nie zapowiadało tego, że od wiosny nastąpi gwałtowny i ciągły spadek liczby pociągów prowadzonych trakcją parową. Jeszcze w marcu „frekwencja” wolsztyńskich maszyn w ruchu planowym wynosiła 96% ale już w kwietniu (w związku z zawirowaniami związanymi z finansowaniem parowych kursów) spadła do pułapu 65,5%. Poziom ten (oscylujący wokół 70%) utrzymał się do końca lipca, by w sierpniu (w samym środku wakacyjnego sezonu) zejść do poziomu 38,7%(!). Jesienią wskaźnik zatrudnienia parowozów w ruchu planowym zaczął wzrastać – w październiku osiągając nawet 98,4%, by w listopadzie znów spaść do niecałych 59%.

W trakcie obowiązywania rozkładu jazdy 2009/2010 sprawne były cztery maszyny: Pt47-65, Ol49-7, Ol49-59 i Pm36-2, z czego tylko dwie pierwsze były dostępne przez cały rok, Ol49-59 pracowała zaś tylko do połowy maja (brak ważnej rewizji), a Pm36-2 „weszła” do planu dopiero pod koniec kwietnia, po zakończeniu naprawy głównej. Najbardziej pracowitą maszyną okazała się Pt47-65, która stanęła na czele aż 433 pociągów (40,4% ogólnej liczby kursów) przemierzając tym samym 35 073 km. Na drugim miejscu uplasowała się Ol49-7 (275 pociągów i 25,6% pracy przewozowej) pokonując 22 275 km. Trzecie miejsce należy do Ol49-59, której w udziale przypadło 17,7% wszystkich pociągów (190 kursów i 15 390 km). Stawkę zaś zamyka Pm36-2 z wynikiem 14 175 przejechanych kilometrów, co odpowiada 175 planowym pociągom (16,3%).

Ogólnie, cztery parowozy przemierzyły łącznie 86 913 km. Jest to jednak wynik aż o 18 468 km gorszy w porównaniu do okresu obowiązywania RJ 2008/2009.

Od dziś obowiązuje nowy rozkład jazdy pociągów. Parowozy nadal mają prowadzić dwie pary pociągów do Poznania. Czy podołają temu zadaniu? Czas pokaże…

Tagi: , , , , , , ,

Skomentuj

Komentarz



© TPWP 2019. Strona używa plików cookies. Polityka prywatności zawiera więcej informacji o cookies. Design & Development: Michał Pawełczyk