Pierwszy zabytkowy wagon TPWP przyjechał do Powodowa!

1 300x199 Pierwszy zabytkowy wagon TPWP przyjechał do Powodowa!

Zittau Vorstadt - załadunek wagonu na ciężarówkę

W dniu 5 kwietnia miał miejsce transport kolejnej jednostki taborowej należącej do naszego Towarzystwa. Jest nią dwuosiowy wagon kryty z przełomu XIX i XX wieku, zakupiony od niemieckiej organizacji Interessenverband Zittauer Schmalspurbahnen. Pojazd ten od kilkunastu lat stał na transporterze na terenie jednej ze stacji żytawskiej wąskotorówki (konkretnie w Zittau-Vorstadt), służąc za magazyn. Niemieccy Koledzy postanowili się jednak pozbyć zbędnego im wagonu i w ubiegłym roku wystawili go na sprzedaż. Spośród czterech ofert kupna dotychczasowy właściciel wybrał jedyną zagraniczną – złożoną przez TPWP. Cieszy to tym bardziej, że jedynymi kryteriami, którymi kierowali się Koledzy z Zittau, były ocena dotychczasowej działalności oferenta i pomysł na wykorzystanie wagonu w przyszłości. Chęć wsparcia stosunkowo młodego towarzystwa, jakim jest TPWP, również miała wpływ na decyzję, którą podjęto w Zittau. Zapewne dwa argumenty miały kluczowe znaczenie przy ocenie naszej oferty: doświadczenie w organizacji historycznych pociągów specjalnych i projekt „Kolej Doliny Odry”, w który wpisuje się gromadzenie zabytkowych wagonów, mających docelowo stanowić park taborowy kolei muzealnej.

Zwieńczeniem transakcji był transport do Polski. Znamienne jest, że to chyba pierwszy w historii przypadek, kiedy zabytek techniki kolejowej przejeżdża granicę polsko-niemiecką właśnie w tę stronę. Sam transport oraz za- i wyładunek odbyły się bardzo sprawnie mimo, że niezbędny okazał się demontaż zestawów kołowych. Operację zabezpieczały firmy: Förster Gmbh Krane und Baumaschinen z Friedersdorf niedaleko Zittau (dźwig przy załadunku), InTerTrade van Rossum z Tarnowa Podgórnego (niskopodwoziowa laweta) oraz RouwDach spod Opalenicy (dźwig przy rozładunku). Wagon znalazł schronienie na terenie zakładu Xella Polska w Powodowie. Operację udokumentowała wolsztyńska telewizja Karat, a przyglądało się jej kierownictwo powodowskiego zakładu. Po postawieniu wagonu na szynach odbył on (możliwe dzięki tężyźnie fizycznej kilku członków TPWP) pierwsze od kilkunastu lat manewry.

Wszystkim zaangażowanym w transport  partnerom serdecznie dziękujemy! Szczególne słowa podziękowania należą się kolegom z Interessenverband Zittauer Schmalspurbahnen za wsparcie i uzgodnienia dotyczące załadunku po stronie niemieckiej. Jednocześnie zwracamy się z prośbą o pomoc w ustaleniu możliwie precyzyjnych danych na temat historii tej serii wagonów, schematów malowań, szczegółów konstrukcji (w naszym egzemplarzu brak np. bocznych, przesuwnych drzwi, które chcielibyśmy możliwie wiernie odtworzyć) i przebiegu służby na ziemiach niemieckich i polskich. Za wszelkie informacje będziemy bardzo wdzięczni.

Fotorelacja z załadunku wagonu w Zittau i rozładunku w Powodowie:

Relacja w TV Karat:

Tagi: , , , , , , ,

Komentarzy 3

  1. Janek pisze:

    Gratulacje , specjalistów od wagonów mamy w Kraju kilku . Wiecie rozumiecie…………

  2. emes pisze:

    Wypowiedź kieruję do autora piewszego komentarza. Panie Janku, jestem już osobą nieco wiekową. Moje zainteresowanie przeszłymi czasami kolei ma charakter nostalgiczny. O działalności członków TPWP mam jak najlepsze zdanie. Pańska wypowiedź, Panie Janku jest nieuprzejma. Myślę, że jest Pan człowiekiem bardzo młodym, a jak Pan już dorośnie, to będzie się wstydził tej wypowiedzi.

  3. Andrzej pisze:

    Piękna sprawa, tylko pogratulować i oby dalej do przodu pod PARĄ!!! ;)

Skomentuj

Komentarz



© TPWP 2018. Strona używa plików cookies. Polityka prywatności zawiera więcej informacji o cookies. Design & Development: Michał Pawełczyk