Parowozy w ruchu planowym 2008-2009

14.12.2008 w życie wszedł nowy rozkład pociągów (RJ 2008/2009).

W poprzednim rozkładzie RJ 2007/2008 parowozy z Wolsztyna pociągnęły zaledwie 48% wszystkich zaplanowanych pociągów parowych. Skandaliczna sytuacja wprowadzenia autobusów szynowych w szczycie sezonu zakończyła się interwencją Urzędu Marszałkowskiego – parowóz powrócił (choć należy dodać, że w godzinach wybitnie niesprzyjających turystom) na jedną parę pociągów Wolsztyn – Poznań – Wolsztyn. Stan ten trwał aż do momentu wprowadzenia na kolejach europejskich nowego rozkładu.

Sytuacja w nadchodzącym rozkładzie jazdy nie prezentuje się wcale lepiej – tabele nowego Sieciowego Rozkładu Jazdy Pociągów informują pasażerów, że … parowóz pojedzie z planowymi pociągami codziennie oprócz: 24 XII – 3 I, 12 – 13 IV, 1 -3 V, 1 VII – 31 VIII. Jest to sprzeczne nie tylko z pierwotnymi założeniami (parowóz miał kursować w czasie wakacji letnich), ale także wprowadza nowe, nigdy wcześniej niespotykane ograniczenia. To nienaturalne i trudne do zrozumienia, że podczas największego zainteresowania turystów parowozownią i parowozami pod parą nie daje się szansy przejażdżki zabytkowym, planowym pociągiem. Od wielu lat podczas przerw świątecznych (Bożonarodzeniowej i Wielkanocnej), w trakcie długiego weekendu majowego oraz wspomnianych wakacji letnich przez parowozownię przewijają się masy ludzi.

Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni wyraża zdecydowany sprzeciw ograniczaniu ruchu planowego parowozów w sposób, w jaki zaplanowano to w rozkładzie jazdy 2008/2009. Zwracamy się do Urzędu Marszałkowskiego o przywrócenie kursowania parowego składu w tych terminach, a jeżeli to niemożliwe z przyczyn finansowych – zastąpienie autobusem szynowym połączeń w miesiącach marcu i listopadzie. Z doświadczenia wiemy, że zarówno „zwykli” turyści, jak i bardziej zaabsorbowani tematyką amatorzy fotografii kolejowej rzadko odwiedzają parowozownię i korzystają w/w miesiącach z planowych połączeń (kiepska pogoda, krótki dzień, brak śniegu). Zależy nam na zabytkach kolejnictwa, a nie ma lepszej metody ich ochrony niż właściwa promocja. Nie wolno nam wszystkim zmarnować wspaniałej szansy, jaką jest fakt zlokalizowania ostatniej parowozowni w Europie właśnie na terenie Wielkopolski!

Pismo z naszym stanowiskiem skierowane do organizatora przewozów kolejowych – Marszałka Województwa Wielkopolskiego zostało wysłane w dniu 16.12.2008 roku. Trafiło również do wiadomości Wielkopolskiego Zakładu Przewozów Regionalnych w Poznaniu, Zakładu Taboru w Poznaniu, Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej oraz Urzędu Miejskiego w Wolsztynie.

O wszelkim postępie będziemy informować za pośrednictwem www.

Tagi: , ,

Skomentuj

Komentarz



© TPWP 2018. Strona używa plików cookies. Polityka prywatności zawiera więcej informacji o cookies. Design & Development: Michał Pawełczyk