Oliwkowe wagony? Pomóż zbierać podpisy pod petycją!

Weź udział w akcji – ściągnij listę i zbieraj podpisy!

nice120A Oliwkowe wagony? Pomóż zbierać podpisy pod petycją!

nice train Oliwkowe wagony? Pomóż zbierać podpisy pod petycją!

Minęły już ponad trzy lata od czasu, kiedy w ramach akcji „Kolej z dawnych lat atrakcją Wielkopolski” zaczęliśmy zbierać podpisy pod petycją o przemalowaniu na historyczny, oliwkowy kolor wagonów kursujących w składach pociągów planowych prowadzonych parowozami z Parowozowni Wolsztyn (wówczas na trasie Wolsztyn – Poznań Gł.). Pierwsze oliwkowe „bonanzy” (wagony serii Bp typu 120A – było ich w sumie pięć) zadebiutowały w ruchu planowym w lutym 2009 roku. W maju dołączył do nich zestaw wagonów piętrowych serii Bhp (niestety tylko dwuczłonowy). Od tego czasu wiele się zmieniło. W związku z rozpoczętą w marcu tego roku modernizacją linii kolejowej Wolsztyn – Luboń k. Poznania, oliwkowe wagony ciągnięte przez parowozy pojawiły się na trasie Leszno – Wolsztyn – Zbąszynek. W międzyczasie Przewozy Regionalne Sp. z o.o. przemalowały jeszcze dwa podwójne i dwa poczwórne zestawy piętrowe Bhp. Wszystkie one były regularnie wynajmowane do pociągów specjalnych – prowadzonych trakcją parową, ale również spalinową. Wymienić należy choćby:

  • Parowozem przez Wielkopolskę 2009” Wolsztyn – Zbąszynek – Gorzów Wlkp. – Świątki i z powrotem (18.04.2009)
  • „Pirat 2009” Poznań Gł. – Kołobrzeg i z powrotem (30.05.2009)
  • Pociąg specjalny Poznań Gł. – Szreniawa i z powrotem (05.06.2009)
  • „Cegielski” Poznań Gł. – Leszno – Wolsztyn – Poznań Gł. (02.05.2009)
  • „Transcassubia” (04.07.2009)
  • „Blues Express” Poznań Gł. – Piła Gł. – Zakrzewo Złotowskie i z powrotem (18.07.2009)
  • „Gagarinem przez Bory Tucholskie” (18.07.2009)
  • „Szwajcaria Czarnkowska” z Ol49-59 na trasie Poznań Gł. – Rogoźno Wlkp. – Bzowo Goraj – Czarnków i z powrotem (30.08.2009)
  • Pociąg specjalny z Ty2-911 w ramach „Parowozjady 2009” relacji Chabówka – Mszana Dolna – Chabówka (06.09.2009)
  • Pociąg specjalny z SN61-183 relacji Szczecin Gł. – Goleniów – Kołobrzeg – Płoty – Wysoka Kam. – Szczecin Gł. (26.09.2009)
  • „Wokół Doliny Drwęcy” (18.04.2010)
  • „Cegielski” Poznań Gł. – Leszno – Wolsztyn – Poznań Gł. (01.05.2010)
  • Flota Wielkopolski 2010” Poznań Gł. – Szczecin Gł. – Poznań Gł. (12.06.2010)
  • „Vulcan” wokół Szczecina (12.06.2010)
  • „Transcassubia” (26.06.2010)
  • „Impreza z SU45” Krzyż – Piła Gł. – Mirosław Ujski (19.09.2010)
  • Krzyż – Chojnice – Gniezno z SU45 (16.04.2011)
  • Poznań Gł. – Rogoźno Wlkp. – Wągrowiec – Sława Wlkp. – Gniezno – Poznań Gł. (17.04.2011)
  • „Cegielski” Poznań Gł. – Leszno – Wolsztyn – Poznań Gł. (30.04.2011)
  • Parowozem przez Wielkopolskę 2011” Leszno – Żagań – Bieniów – Lubsko – Bieniów – Żary – Żagań – Leszno
  • „Piknik w Śremie” Czempiń – Śrem – Czempiń (11.06.2011)
  • „Transcassubia” (23.07.2011)
  • Flota Wielkopolski 2011” Poznań Gł. – Gdańsk Gł. – Poznań Gł. (30.07.2011)
  • „Heweliusz” Gdańsk Gł. – Gdynia Gł. – Gdańsk Gł. (30.07.2011)

Powyższe, imponujące zestawienie świadczy o słuszności decyzji o zmianie malowania tych kilku wagonów oraz zespołów piętrowych. Nie bez znaczenia jest też fakt radykalnej poprawy wizerunku ruchu planowego prowadzonego przez parowozy – dzięki niej wolsztyńska parowozownia przyciągała jeszcze większą liczbę miłośników starej kolei.

W sierpniu tego roku skończył się termin rewizji ostatnich „oliwek”. W pociągach obsługiwanych parowozami pojawiły się takie same, lecz pomalowane w pseudonowoczesne, pstrokate barwy wagony:

Yellow Bhp Oliwkowe wagony? Pomóż zbierać podpisy pod petycją!

Skomplikowana sytuacja (przejęcie obsługi pociągów prowadzonych parowozami przez Koleje Wielkopolskie, co skutkuje zwiększeniem liczby zaangażowanych podmiotów), nie ułatwia podjęcia odpowiednich decyzji – odpowiedzialność za stan i wygląd tabory rozmywa się pomiędzy Urzędem Marszałkowskim (organizator przewozów), Przewozami Regionalnymi (właściciel wagonów), Kolejami Wielkopolskimi (przewoźnik) i PKP CARGO (właściciel parowozów). W związku z tym, jako grupa ludzi, którym na sercu leży dobro wolsztyńskiej parowozowni i rozwój turystyki kolejowej, wznawiamy akcję zbierania podpisów pod petycją o przywrócenie oliwkowej barwy wagonom obsługującym kursy prowadzone przez parowóz.

Zachęcamy do ściągnięcia i wydrukowania tabelki, zbierania podpisów, a następnie wysłania na adres Towarzystwa Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni (ul. Doktora Kocha 12a, 64-200 Wolsztyn). Przed trzema laty zebraliśmy ponad 1200 podpisów. Tym razem nie może być mniej!

Tagi: , , , , , ,

Komentarzy 22

  1. SP45 pisze:

    O wiele ciekawsza byłaby petycja, żeby parowozy jeździły bez zmian na linii Leszno-Zbąszynek. Oliwkowa Bhp na zmodernizowanej linii wolsztyńskiej (nowe perony jak na E20, świetlne tarcze ostrzegawcze itd.) nie ma ŻADNEGO sensu.

  2. steam-otto pisze:

    Es ist schade, daß man die schönen „alten grünen” Wagen abstellt oder umlackiert. Liebe PKP-Manager macht doch nicht auch den Fehler wie in anderen Länder, lasst doch eine ganze Garnitur in dem schönen grün. Es ist doch optisch ein schöner Anblick mit den historischen Triebfahrzeugen, egal Diesel oder noch besser mit Dampf.
    Bei vielen Fluggesellschaften hat man auch mindestens ein Flugzeug auf die Retro- Lackierung umgestellt.

  3. eurich pisze:

    Liebe Eisenbahnfreunde !
    Lasst euch das nochmal durch den Kopf gehen!! Wir waren nun schon einigemale bei euch in Woldstyn und waren immer begeistert von den grünen Zügen! Meine Frau und ich schlissen uns der Meinung an, wenigstens 1 Garnitur in dem wunderbaren geschichtliche Grün zu belassen. Deshalb fahren wir ja zu Ihnen !! Bunte Wägen gibt es mittlerweile überall.Wosltyn sollte das Markenzeiche in” grün” sein und bleiben!

  4. Rolf Friedrich pisze:

    Liebe polnische Eisenbahnfreunde in Wolsztyn,
    bitte macht nicht den Fehler „bunte Züge” mit den herrlichen Dampfloks durch das Land zu fahren. Das historisch Gewachsene ist doch dass, was alle bewundern.
    Wir kommen gern wieder!

    Rolf

  5. dariuszz94 pisze:

    Moim zdaniem może i do pociągów na Poznań-Wolsztyn za bardzo nie będą pasować, jednakże wagony w malowaniu historycznym przydadzą się z pewnością do wielu imprez i przejazdów o charakterze historycznym. Ważne jest też raczej to, żeby zachować wagony z ogrzewaniem parowym – aby można było organizować przejazdy z parowozem np. zimą z tymi wagonami.
    Co do petycji – czy trzeba wpisywać dokładny adres zamieszkania, czy wystarczy np. Poznań?

  6. Adres jest zalecany, aby w razie czego możliwe było potwierdzenie, że dana osoba nie jest fikcyjna ;-) Służy on tylko i wyłącznie do uwiarygodnienia podpisu (gdyby jakis urzędnik bardzo tego chciał), nie zbieramy tych adresów na własny użytek, nie tworzymy sobie bazy danych osób, które się podpisały pod naszą petycją, ani nie publikujemy ich nigdzie. Bez obaw więc :)

  7. dariuszz94 pisze:

    Ja jestem spokojny, ale mam zamiar zorganizować zbieranie podpisów w szkole i zapewne będę bombardowany pytaniami czy musi być dokładny adres ;)

  8. Ważne by to był adres zameldowania (taki jak w dokumentach).

  9. MrmalyMK pisze:

    Do kiedy można zbierać podpisy?

  10. Juergen Fay pisze:

    Liebe Eisenbahnfreunde,

    planmaessig fahrende Dampfzuege sind ein einzigartiges, bewundernswertes und bewundertes Element lebendiger Eisenbahngeschichte. Ihre Dampflokomotiven verkoerpern diese Lebendigkeit. Ihr auesseres Aussehen ist im wesentlichen unveraendert geblieben.Es bewahrt das Bild, dass wir seit Jahrzehnten von Ihnen kennen. Wir alle schaetzen den essentiellen Anteil, den PKP/PKP Cargo dazu beigetragen haben.
    Niemand wuerde auch nur einen Gedanken daran verschwenden, die Farben der verbliebenen OL49, Pt47 und Pm36 Lokomotiven durch blau und gelb oder irgendeine andere Farbzusammenstellung zu ersetzen oder zu ergaenzen. Warum darf Gleiches nicht auch fuer die Wagengarnitur gelten, die diese Dampflokomotiven planmaessig ziehen ? Olivgruen war die Farbe der Personenwagen waehrend der Epoche, der die betriebsfaehigen Dampfloks entstammen und die sie bewahren. Jede andere Farbgebung waere ein Bruch mit der Geschichte und eine Vernichtung des harmonischen Bildes, das die Dampfzuege noch vor wenigen Wochen ausstrahlten.

  11. Pasjonat pisze:

    Wagony oliwkowe jak najbardziej, popieram w 100% ale zróbcie coś z budką i cylindrami Ol59-59! To jest tak samo paskudne jak kolorowe wagony (a może jeszcze bardziej).

  12. x pisze:

    DO KIEDY ? ? ? – maksymalnie najpóźniej można zbierać podpisy ? ? ? ! ! !

  13. GTA pisze:

    @Pasjonat: Teraz zdecydowanie z tym zielonym Ol49-59 wygląda lepiej, niż w czarnym. Z resztą po poprzedniej naprawie również wróciła w takim malowaniu, ale ktoś wpadł na „genialny” pomysł i przemalowali tą budkę i cylindry na czarno. Teraz nic nie ruszać.

  14. Pasjonat pisze:

    Tak pomysł to był genialny i bez cudzysłowu! Jak ma być zielona to czemu nie, ale cała i oliwkowo-zielona a nie trawiasta, widziałeś kiedyś taką Oelkę w ruchu za czasów świetności trakcji parowej? Poza tym przed 2001r. kiedy Ol49-59 została odstawiona na naprawę główną miała właśnie czarną budkę i cylindry.

  15. Doctor pisze:

    Nie ma jeszcze ustalonego terminu końca akcji zbierania podpisów, tak więc każdy, kto chce się przyłączyć do naszej akcji, ma na to czas. Na razie z zakończeniem zbierania podpisów sie nie spieszymy, chcemy ich zebrać jak najwięcej. O zakończeniu zbierania podpisów i planowanym terminie przekazania ich wraz z petycją adresatom będziemy informować na niniejszej stronie.

  16. KOKSIK pisze:

    Witam . moim skromnym zdaniem nie ma żadnego sensu malowania wagonów bo i zanim je pomalują to rewizje wyjdą … i juz nie będzie miało co z nimi jeździć … ale to jest tylko moje zdanie ! LECZ DOCENIAM STARANIA TPWP LECZ TRZEBA SIĘ ZASTANOWIĆ CZY ROBIENIE CZEGO KOLWIEK W TYM CELU MA SENS … Pozdrawiam

  17. Koksik, spokojnie :)
    Nie chodzi o malowanie tego sprzętu, który obecnie jeździ, zdajemy sobie sprawę, że to jest – jak powiedziałeś – bez sensu. Celem akcji jest malowanie wagonów przy okazji rewizji, a więc również wykonanie rewizji wagonów z ogrzewaniem parowym – tak jak to miało miejsce prawie 3 lata temu.

  18. x pisze:

    Wagony oliwkowe są i tak potrzebne, nie tylko z racji obsługi tych pociągów parowych-planowych, ale także w przypadku organizacji imprez oraz pociągów historycznych, nie tylko uruchomianych przez TPWP, ale też inne ogranizacje hobbystyczne.
    I te wagony powinny być systematycznie konserwowane, rewizje przeprowadzane, tak aby były cały czas w stanie gotowości do jazdy. Na codzień mogły by również jeździć w składach innych pociągów planowych, niż tylko na trasach „wolsztyńskich”. I różne typy wagonów: Bp, Bhp, Bdu (przedziałowe), Adu (1 kl.) itd.

  19. Masz rację, x. Poprzednią edycję akcji malowania wagonów robiliśmy z myślą o ruchu planowym z parowozami, a zainteresowanie oliwkowymi wagonami wśród najróżniejszych organizatorów kolejowych imprez bardzo pozytywnie nas zaskoczyło.

    Też jestem zdania, że dobrze by było zachować różne typy wagonów. Niestety, to nie takie proste… PR sprzedając „Bipy” zastrzegają, że kupujący ma w ciągu miesiąca od zakupu uszkodzić ramy wózków tak, by eksploatacja wagonu była niemożliwa (czytałem warunki jednego z przetargów). Organizując tegoroczną „Flotę Wielkopolski” zabiegaliśmy o pomalowanie na oliwkowo jednego wagonu 1 klasy, który planowaliśmy włączyć do składu. Niestety właściciel wagonu nie był tą inicjatywą zainteresowany. A szkoda. Tak więc łatwo nie jest, ale staramy się – między innymi ku Waszej uciesze – robić to, co jest możliwe.

  20. dariuszz94 pisze:

    Ja mam jeszcze pytanie – czy w rubryce adres wystarczy sama ulica i nr domu no i oczywiście miasto, czy konieczny też jest kod pocztowy? I jak rozumiem – imię i nazwisko oraz adres mają być napisane czytelnie?

  21. dariuszz94 pisze:

    Jeszcze co do oliwek – w najbliższą sobotę odbędzie się impreza pożegnalna do Miejskiej Górki i Góry Śląskiej z SU45+4Bhp – ale niebiesko-żółtymi, bo oliwek nie ma, a przydały by się…

  22. Myślę, że jak ktoś nie napisze kodu pocztowego to tragedii nie będzie. Chociaż kod pocztowy jednoznacznie określa miejsce zamieszkania, co podnosi wiarygodność, jeśli ktoś będzie się chciał pobawić w weryfikację podpisów ;-)

Skomentuj

Komentarz



© TPWP 2018. Strona używa plików cookies. Polityka prywatności zawiera więcej informacji o cookies. Design & Development: Michał Pawełczyk