Nowy wiadukt na linii 357

l1 300x198 Nowy wiadukt na linii 357Rozpoczął się pierwszy etap rewitalizacji linii kolejowych w Wielkopolsce. Kilka lat temu wytypowano do remontu ciąg lokalnych linii o bardzo dużym miejscowym znaczeniu: Wolsztyn – Grodzisk Wlkp. – Poznań – Wągrowiec – Gołańcz. Rewitalizacją nazywa się przywracanie liniom ich pierwotnych, lepszych niż obecne parametrów eksploatacyjnych. W perspektywie najbliższych lat (2009-2013) na liniach nr 357 (Luboń – Wolsztyn) i 356 (Poznań – Gołańcz) podniesiona zostanie prędkość i naprawione zostaną obiekty inżynieryjne będące w złym stanie technicznym.

Newralgicznym punktem na linii Luboń – Wolsztyn obsługiwanej codziennie przez parowozy z wolsztyńskiej „szopy” jest wiadukt z 1909 roku. Przedmiotowa linia przekracza nim tory magistrali Wrocław – Poznań. Był on w tak złej kondycji, że gdyby nie podjęto przy nim żadnych prac remontowych zostałby prawdopodobnie zamknięty w trzecim kwartale bieżącego roku. Obowiązywało na nim punktowe ograniczenie prędkości do 20 km/h, a ponadto – po serii badań, wprowadzono w 2004 roku zakaz wjazdu lokomotyw w podwójnej trakcji i parowozów serii Pt47 (zbyt duży nacisk osiowy).

W połowie maja obok nasypu linii Luboń – Wolsztyn rozpoczęto przygotowania do montażu nowego przęsła wiaduktu. Prace wykończeniowe zaczęły się w nocy z 26 na 27.06.2009. Zdemontowano wtedy stare przęsło. Nowe zostanie założone 4.07.2009.Od dnia 27.06.2009 do 04.07.2009 na odcinku Luboń – Szreniawa wprowadzono Kolejową Komunikację Autobusową, a pociągi w relacji Szreniawa – Wolsztyn są obsługiwane autobusami szynowymi.

Od tej pory będzie możliwy nie tylko przejazd wszystkich pociągów z normalną, rozkładową prędkością, ale również pojawi się możliwość uwiecznienia lokomotywy Pt47 z pociągiem osobowym w relacji Wolsztyn – Poznań. Pierwszy przejazd pociągu planowego prowadzonego parowozem (Ol49-7) – w niedzielę 05.07.2009.

l2 300x191 Nowy wiadukt na linii 357 Nie będzie to jedyna okazja – za sprawą protestów złożonych przez TPWP oraz samorząd wolsztyński zimą 2009, parowozy nie znikną w tym roku z wielkopolskich szlaków. Według zapewnień Urzędu Marszałkowskiego i spółek PKP Cargo oraz PKP Przewozy Regionalne – codzienny ruch parowy, w przeciwieństwie do poprzednich lat, będzie prowadzony przez całe wakacje .

Tagi: , , , ,

Skomentuj

Komentarz



© TPWP 2020. Strona używa plików cookies. Polityka prywatności zawiera więcej informacji o cookies. Design & Development: Michał Pawełczyk