Kolejny zabytkowy wagon z Zittau już w Powodowie!

Dziś wczesnym rankiem na teren fabryki Xella w Powodowie dotarł kolejny zabytkowy wagon należący do Towarzystwa Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni. Jest to drugi z wagonów, jakie zostały zakupione przez nasze Towarzystwo latem ubiegłego roku od niemieckiej organizacji Interessenverband Zittauer Schmalspurbahnen.

Tym razem przetransportowany został trzyosiowy wagon kryty pruskiego typu Blatt IIC13. Wagony tego typu były budowane na przełomie XIX i XX wieku dla pruskich kolei KPEV. Dokładny rok powstania naszego wagonu nie jest znany – liczymy, że uda nam się go ustalić podczas renowacji pojazdu. Wagony tego typu były włączane w składy pociągów osobowych i pospiesznych jako pomocnicze dla wagonów bagażowych. Ich ładowność wynosiła 15t. Pojazdy typu Blatt IIC13  jeździły na PKP zarówno przed jak i po drugiej wojnie światowej. W drugiej połowie lat czterdziestych były stopniowo wycofywane z normalnej eksploatacji i włączane w składy pociągów ratunkowych i roboczych jako wagony narzędziowe. Trzyosiowe wagony kryte zawsze stanowiły niewielki odsetek wagonów towarowych eksploatowanych na PKP, a dziś są prawdziwymi unikatami. Tymbardziej cieszymy się, iż udało nam się pozyskać tak cenny eksponat.

Przypomnijmy – latem ubiegłego roku organizacja Interessenverband Zittauer Schmalspurbahnen wystawiła na sprzedaż dwa zabytkowe wagony towarowe, które od kilkunastu lat stały na transporterach na stacji kolejki wąskotorowej w Zittau. Spośród czterech ofert kupna dotychczasowy właściciel wybrał jedyną zagraniczną – złożoną przez TPWP. Cieszy ogromnie fakt, iż jedynymi kryteriami, którymi kierowali się Koledzy z Zittau, były ocena dotychczasowej działalności oferenta, pomysł na wykorzystanie wagonu w przyszłości oraz chęć wsparcia stosunkowo młodego stowarzyszenia. Gromadzenie przez nas historycznego taboru jest nierozerwalnie związane z projektem „Kolej Doliny Odry”. Wierzymy, że sprowadzenie w tym roku pierwszych wagonów jest początkiem kompletowania historycznego taboru na potrzeby przyszłego ruchu turystycznego na linii Wolsztyn – Nowa Sól.

Serdecznie dziękujemy firmom: Förster Gmbh Krane und Baumaschinen (dźwig przy załadunku w Zittau), InTerTrade van Rossum z Tarnowa Podgórnego (niskopodwoziowa laweta) oraz RouwDach spod Opalenicy (rozładunek wagonu w Powodowie). Serdeczne słowa  podziękowania kierujemy również do naszych przyjaciół z Interessenverband Zittauer Schmalspurbahnen za aktywne wsparcie akcji. Dziękujemy także firmie Xella Polska za udostępnienie bocznicy, na której bezpieczne schronienie znalazły nasze pojazdy.

Tagi: , , , ,

1 komentarz

  1. 99 4543-0 pisze:

    Da wünschen wir euch viel Spass mit den Wagen und freuen uns schon auf die ersten Fahrten

Skomentuj

Komentarz



© TPWP 2018. Strona używa plików cookies. Polityka prywatności zawiera więcej informacji o cookies. Design & Development: Michał Pawełczyk