Kolej z dawnych lat – atrakcją Wielkopolski

Już od ponad 100 lat wolsztyńskie parowozy nieprzerwanie prowadzą planowe pociągi osobowe. Buchające kłębami dymu i pary maszyny na stałe wpisały się już do krajobrazu zachodniej Wielkopolski. Dzięki właścicielowi parowozowni – spółce PKP CARGO S.A. Zakład Taboru w Poznaniu możemy je nadal podziwiać w pełnej sprawności.

Mając na uwadze wielki walor historyczny tego miejsca, Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni chciałoby zaproponować nowe, przypominające realia minionych lat malowanie wagonów, z którymi codziennie wolsztyńskie parowozy wyruszają na szlak.

Jeszcze w połowie 2004 roku można było spotkać parowy pociąg, w składzie, którego był czteroczłonowy zespół wagonów Bhp w oliwkowym malowaniu. Klimatyczna linia (z zachowanymi słupami teletechnicznymi), piękne, małe stacyjki z kształtową sygnalizacją oraz wspomniany skład z parowozem Ol49 pozwalał przenieść się do lat świetności trakcji parowej. Wkrótce jednak oliwkowe „piętrusy” przemalowane zostały w barwy niebiesko-żółte i po kilku miesiącach eksploatacji wycofane z obiegów dla linii Leszno – Zbąszynek i Poznań – Wolsztyn. Zostały one zastąpione zielono-kremowymi wagonami Bh, które jeżdżą do dziś w składach planowych pociągów osobowych prowadzonych przez wolsztyńskie parowozy.

Z uwagi na specyficzny charakter linii kolejowej Luboń k. Poznania – Wolsztyn oraz zapowiedzi jej rewitalizacji z pozostawieniem istniejącej infrastruktury stacyjnej i przeznaczeniem na linię muzealną, proponujemy powrót do tradycyjnego schematu malowania wagonów osobowych kursujących po niej z parowozami, obowiązującego do końca lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku.

Nie zamierzamy bynajmniej postulować zastąpienia wszystkich składów kursujących na omawianej linii, oliwkowymi wagonami. Nasza petycja odnosi się tylko do wagonów Bh kursujących w obiegu z parowozami.

Należy zauważyć, praktyczne aspekty takiego rozwiązania. Mniej jest widoczny brud i sadza osiadająca na burtach i dachach wagonów ciemnooliwkowych niż na żółto – niebieskim zestawie „piętrusów” lub na jasnozielono – kremowych wagonach Bh. Należy zauważyć, że nasza propozycja dotyczy odmalowania wagonów podczas najbliższej naprawy okresowej, kiedy wagony będą odnawiane. Tak więc nie spowoduje to żadnych dodatkowych kosztów.

Istotną rzeczą jest jakość podróżowania takimi wagonami, gdyż oprócz turystów i miłośników kolei, pociągami parowymi codziennie dojeżdżają do pracy i szkół zwykli pasażerowie. Nie proponujemy zmian aranżacji wnętrz wagonów na „stary styl”, lecz utrzymanie nowoczesnych wnętrz, przez co dla zwykłych podróżnych zaistniałe zmiany w malowaniu nie będą uciążliwe.

Pragnęlibyśmy jednocześnie zauważyć, że pomysł nasz nie jest pierwszą tego typu inicjatywą w Polsce. Podobna sytuacja ma miejsce w Dolnośląskim Zakładzie Przewozów Regionalnych, gdzie specjalnie na potrzeby planowego pociągu osobowego relacji Wrocław Główny – Jelcz Laskowice, prowadzonego parowozem TKt48 – 18, przywrócono ciemnooliwkowe malowanie zespołowi piętrowemu typu Bhp.

Mamy nadzieję, że nasz pomysł przyczyni się do powstania unikatowego produktu turystycznego, którego integralnymi częściami będą parowozy i pasujące do nich wagony pracujące w ruchu planowym na historycznej linii kolejowej bogatej w przedwojenną infrastrukturę stacyjną i szlakową. Jest to niewątpliwie niebywała możliwość pokazania naszego poszanowania dla historii kolei i czasów, gdy była ona niekiedy jedynym środkiem transportu i „bramą na świat” w wielu rejonach naszego Kraju.

Tagi: , , , ,

Skomentuj

Komentarz



© TPWP 2017. Strona używa plików cookies. Polityka prywatności zawiera więcej informacji o cookies. Design & Development: Michał Pawełczyk