„Kolej z dawnych lat…” – to już rok!

Ostatnią na świecie regularną, normalnotorową linię „pod parą” czyli trasę z Poznania do Wolsztyna obsługuje obok nowych autobusów szynowych po dziś dzień skład złożony z parowozu (lata 1917-1954) i dwóch lub trzech wagonów. Codziennie lokomotywa parowa dwukrotnie przyjeżdża do Poznania. Od momentu wycofania w 2004 roku z regularnej pracy wysłużonych szarych, oliwkowych zestawów wagonów piętrowych, w składach prowadzonych przez parowóz pojawiały się biało-zielone i żółto-niebieskie wagony PKP, które w ogóle nie współgrały z barwą i sylwetką zabytkowych parowozów.

Pat sytuacyjny trwał do 2008 roku, gdy Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni rozpoczęło kampanię „Kolej z dawnych lat atrakcją Wielkopolski”. Podpisy miłośników kolei z całej Polski dzięki wydatnej pomocy Urzędu Marszałkowskiego w Poznaniu rozumiejącego potrzebę rozwoju „kolejowej” dziedziny turystyki okazały się skuteczne! Z początku niechętny do współpracy Zarząd PKP Przewozy Regionalne (spółki będącej posiadaczem wagonów, uruchamiającej pociągi osobowe) przychylił się do naszej propozycji. Wiele osób pukało się w czoło, gdy twierdziliśmy, że uda nam się przywrócić historyczny wygląd pociągów planowych. Osiągnięto kompromis – wagony zachowały nowoczesne wnętrza, zmieniła się tylko zewnętrzna malatura. Dzięki temu dzisiejsze pociągi kursujące między Poznaniem, a Wolsztynem wyglądają dokładnie tak samo jak 20 czy 30 lat temu! Pierwsze wagony serii Bh (typ 120A) wyprodukowano w roku 1973. Kursowały podobnie jak dzisiaj na liniach lokalnych, w składach pociągów osobowych.

Mija już rok od chwili gdy oliwkowe wagony 120A pojawiły się w składach pociągów planowych. „Wywalczone” przez TPWP wagony brały także udział w szeregu imprez o tematyce kolejowej.Dziękujemy jeszcze raz wszystkim, którzy pomogli nam w walce z przeciwnościami, których nie brakowało na drodze do przywrócenia należytego malowania składom pociągów na linii poznańsko-wolsztyńskiej.  Wielkopolska może się poszczycić wyjątkową atrakcją, nie spotykaną nigdzie na świecie!

Tagi: , , , , , , , , , ,

1 komentarz

  1. Peter Zmeck pisze:

    Liebe Eisenbahnfreunde in Wolsztyn!

    Auf den zahlreichen Veranstaltungen in den letzten Jahren, welche durch euch organisiert wurden, und durch euer Engagement bei den örtlichen Kommunen und Behörden wird recht eindrucksvoll deutlich wie wichtig euch und auch generell die Erhaltung historischer Eisenbahninfrastruktur wichtig ist. Sicher steht auf der einen Seite die Durchführung des öffentlichen Nahverkehrs und aud der anderen Seite die historische Eisenbahn. Ich hoffe das es gelingen wird jetzt und in Zukunft einen vernünftigen Kompromiss zu finden der beiden Seiten gercht wird.
    Es gibt ja schließlich in Europa genügend Verkehrsunternehmen die sogar mit teilweise historischen Fahrzeugen und technischen Anlagen regulären Betrieb auch mit dem Anspruch auf modernen Nahverkehr durchführen. Ich bin der Meinung das dies in der Region Großpolen ebenfalls möglich ist, zumal einen dampfbetriebenen Planbetrieb auf Regelspur zumindest in Europa wenn nicht gar weltweit einmalig ist.
    Ihr habt meine Unterstützung und es ist zu wünschen das aktuelle und zukünftige Projekte von Erfolg gekrönt werden.

Skomentuj

Komentarz



© TPWP 2018. Strona używa plików cookies. Polityka prywatności zawiera więcej informacji o cookies. Design & Development: Michał Pawełczyk