Kolej muzealna Wolsztyn – Nowa Sól, potencjał, perspektywy, szanse…

keblowo 1 300x199 Kolej muzealna Wolsztyn   Nowa Sól, potencjał, perspektywy, szanse...

Dworzec w Kębłowie i drezyna TPWP.

Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni zorganizowało w dniu 09.06.2009 konferencję „Kolej muzealna Wolsztyn – Nowa Sól, potencjał, perspektywy, szanse…” poświęconą rewitalizacji linii kolejowej Wolsztyn – Nowa Sól. Pomysł na stworzenie kolei muzealnej w oparciu o nieczynne linie pojawił się w 2006 roku, gdy przedstawiciele samorządów wolsztyńskiego i nowosolskiego wyrazili swoje zainteresowanie przejęciem leżących na ich obszarze linii kolejowych Wolsztyn – Żagań (na odcinku Wolsztyn – Nowa Sól) oraz Luboń k. Poznania -  Sulechów (na odcinku Wolsztyn-Kopanica). Działania skupiły się wokół trasy z Wolsztyna do Nowej Soli. Docelowo ma ona stać się zapleczem dla kursowania wolsztyńskich parowozów oraz ponadregionalną atrakcją – koleją muzealną „z prawdziwego zdarzenia”.

Pierwsze kroki Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni stawiało w 2007. Pod koniec tego roku zapoczątkowano spotkania przedstawicieli Towarzystwa z samorządowcami. Trwały one także przez cały rok 2008. Udało się opracować spójną koncepcję, którą roboczo ochrzczono „Kolej Doliny Odry”. Zakłada ona rewitalizację linii kolejowej oraz towarzyszącej infrastruktury turystycznej, skupionej wokół kolei. Od kwietnia 2009 Towarzystwo jest użytkownikiem linii Wolsztyn – Nowa Sól. Trwa przywracanie przejezdności oraz odkrzaczanie linii – wykorzystywane są do tego celu użyczone przez PKP Cargo S.A. drezyny ręczne.

W konferencji, która odbyła się na zabytkowej stacji Kębłowo (km 8,250 linii Wolsztyn – Nowa Sól) udział wzięli członkowie TPWP, przedstawiciele Starostwa Powiatowego w Nowej Soli, Starostwa Powiatowego w Wolsztynie, Gminy Nowa Sól, Urzędu Miasta i Gminy Wolsztyn, spółki PKP Cargo S.A., PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., PKP S.A. Oddział Gospodarowania Nieruchomościami, Wielkopolskiej Organizacji Turystycznej, Lubuskiej Organizacji Turystycznej i Poznańskiego Klubu Modelarzy Kolejowych, a także prasy hobbystycznej – „Świata Kolei” i „Kolei Małych i Dużych”.

keblowo 2 300x199 Kolej muzealna Wolsztyn   Nowa Sól, potencjał, perspektywy, szanse...

Sesja referatowa w budynku kębłowskiego dworca

Przedstawiono 3 referaty wprowadzające gości konferencji w tematykę – omówiono szczegółowo historię przedmiotowej linii, wskazano przykłady normalnotorowych kolei muzealnych funkcjonujących na zachodzie Europy oraz zaprezentowano dotychczasowy stan realizacji projektu przez TPWP i różne wizje jej zagospodarowania. Część referatowa odbyła się dzięki uprzejmości właścicieli w dawnej poczekalni dworca w Kębłowie, pośród zgromadzonych tam eksponatów kolejowych.

Pogoda nie rozpieszczała tego dnia mieszkańców Wielkopolski. Podczas prezentacji przetoczyły się nad Kębłowem burze połączone z nawalnymi opadami deszczu. Na szczęście, gdy miała zacząć się część druga spotkania – dyskusja, niebo rozpogodziło się i zza chmur wyłoniło się słońce. Długą, konkretną debatę nad problemowymi bądź spornymi kwestiami przeprowadzono zatem na świeżym powietrzu.

keblowo 3 300x225 Kolej muzealna Wolsztyn   Nowa Sól, potencjał, perspektywy, szanse...

Panel dyskusyjny - w atmosferze "peronowej"

Podjęto decyzje co do kolejności następnych działań mających na celu rewitalizację i podzielono się obowiązkami w tym zakresie. Kluczową rolę będzie odgrywać układ dwóch Starostw Powiatowych – Wolsztyńskiego i Nowosolskiego oraz stowarzyszenia – Towarzystwa Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni. Wsparcia udzielają także Gminy – Wolsztyn, Nowa Sól, Kolsko, Otyń. Zanim na linię powrócą pociągi i nastąpi przywrócenie przejezdności na całym jej odcinku (wraz ze światowej sławy mostem przez Odrę w Stanach), pierwszym krokiem jest przejęcie linii kolejowej od PKP S.A. – odpowiednie procedury już trwają.

keblowo 4 300x199 Kolej muzealna Wolsztyn   Nowa Sól, potencjał, perspektywy, szanse...

Starości wolsztyński wraz z nowosolskim i burmistrz Wolsztyna jako załoga drezyny ręcznej

Ostatnim nieoficjalnym etapem były przejażdżki drezyną ręczną, którą członkowie TPWP przyprowadzili specjalnie na tę okazję z Wolsztyna. Jak się okazuje, wśród przedstawicieli władz samorządowych nie brakuje amatorów sztuki drezynowania!

O wszelkich postępach w rewitalizacji będziemy informować na bieżąco – jednocześnie zapraszamy  do współpracy wszystkich chętnych do wskrzeszania ponad stuletniej linii o nieprzeciętnych walorach krajobrazowych!

Tagi: , , , , , , ,

Skomentuj

Komentarz



© TPWP 2018. Strona używa plików cookies. Polityka prywatności zawiera więcej informacji o cookies. Design & Development: Michał Pawełczyk