„Kociołkiem” przez Wielkopolskę 2015

IMG 1456 300x199 Kociołkiem przez Wielkopolskę 2015Organizując w latach 2008-2013 serię pociągów specjalnych  „Parowozem przez Wielkopolskę”, przyzwyczailiśmy krąg najbardziej wymagających miłośników starej kolei do okolicznościowych przejazdów, które rokrocznie odbywały się w pierwszych tygodniach wiosny. Ostatnią imprezę (w 2014 roku) z kilku powodów (opisanych w zapowiedzi) przenieśliśmy na Podhale. Tegoroczne plany Towarzystwa  należałoby uznać jako jeszcze większą niespodziankę, bo nie dość, że na czele zabytkowego składu ma stanąć lokomotywa spalinowa, to jeszcze ma on jechać nie dzień po (jak w latach 2010-2013), ale dzień przed Paradą Parowozów w Wolsztynie, czyli w pierwszy wolny dzień majowego weekendu, w piątek, 1 maja 2015 r. Wszystkich, którzy czekają na pociąg specjalny prowadzony parowozem uspokajamy, że planujemy taki w drugiej połowie roku. Tymczasem zachęcamy do skorzystania z podobnej – równie atrakcyjnej oferty (w końcu szykuje się jak zwykle w pełni historyczny skład!). A więc…

Skład pociągu

Skład pociągu pochodzić będzie tradycyjnie ze Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce, a stanowić go będą dwa wagony Bhixt (popularne „ryflaki” typu 101A), na których czele stanie historyczna lokomotywa spalinowa SP42-260 – ostatni sprawny pojazd tej serii, któremu Południowy Zakład Spółki PKP CARGO S.A. przywrócił schemat malowania stosowany do początku lat 90. XX wieku (oliwkowe barwy, okrągłe zderzaki). Skład pociągu będzie więc maksymalnie wiernie odwzorowywał realia historyczne (na co od zawsze kładziemy bardzo duży nacisk) – tym razem będzie odpowiadał schyłkowemu okresowi PRL-u – latom 80. XX wieku.

Trasa przejazdu

Równie atrakcyjna jak skład będzie trasa przejazdu, nawiązująca do trasy pierwszego uruchomionego na nasze zamówienie pociągu specjalnego w 2008 roku. Tym razem przedstawia się ona następująco:

Leszno (wyjazd ok. 9:30) – Kąkolewo – Krobia – Kobylin – Osusz – Durzyn – Biadki – Durzyn – Osusz – Kobylin – Krobia – KąkolewoGostyńKąkolewoLeszno (przyjazd ok. 19:00) – Wolsztyn (przyjazd ok. 20:30)

Z uwagi na całkowite wyłączenie z eksploatacji odcinka Gostyń – Jarocin, nie będzie możliwości przejazdu całą linią nr 360, jak to miało miejsce przed siedmiu laty. Nowością i niewątpliwym „smaczkiem” będzie za to przejazd w obie strony „towarową obwodnicą” Krotoszyna (czyli ponad pięciokilometrowym odcinkiem linii nr 14 pomiędzy p.odg. Osusz a stacją techniczną Durzyn bez wjazdu na stację Krotoszyn). Oprócz epizodu z jeżdżącymi tam przez kilka dni z powodu objazdu pociągami Kolei Wielkopolskich (w związku z pracami na łącznicy pomiędzy linią nr 14 a stacją Krotoszyn), wspomniany odcinek od wielu lat nie gościł żadnego pociągu pasażerskiego. Zaznaczyć też trzeba, że nasz skład (lokomotywa SP42 i dwa czteroosiowe wagony) był przez lata typowym, jaki można było spotkać na obiegach relacji Leszno – Jarocin – Leszno, pokrywającej się z częścią naszej trasy. Podczas imprezy planowane są oczywiście liczne fotostopy. Dodatkowym atutem zaproponowanej trasy jest możliwość dojazdu bezpośrednio do Wolsztyna na odbywającą się tam następnego dnia Paradę Parowozów.

Zasady uczestnictwa

Składka na uruchomienie pociągu wynosi 120 zł od osoby w przedpłacie do 13 kwietnia 2015 r. (poniedziałek) i 160 zł po tym terminie (decyduje data wpływu na konto Towarzystwa). Zaproponowana cena jest tylko nieznacznie wyższa niż w przypadku pierwszej edycji „Parowozem przez Wielkopolskę” z 2008 roku, mimo mniej pojemnego składu (co też przełoży się na większy komfort podczas fotostopów).

Z uwagi na duże zainteresowanie poprzednimi edycjami naszych imprez, również i tym razem informujemy o dokładnym terminie uruchomienia zapisów (aby wszystkim chętnym dać równe szanse). Formularz służący do rejestracji zostanie uruchomiony na naszej stronie internetowej (tpwp.pl) w dniu 2 kwietnia (czwartek) o godzinie 20:00. W razie pytań prosimy o kontakt mailowy (pociag@tpwp.pl)

Serdecznie zapraszamy do udziału w kolejnej naszej imprezie!

Tagi: , , , , , , , ,

Komentarzy 21

  1. Goldenpass pisze:

    Super, nareszcie jakaś konkretna informacja z TPWP. Do tej pory tylko info o stacji w Świętnie i zebraniu . Czyli jeszcze dzialacie :) . Parowozów brak, wagony trzeba ściągnąć z Chabówki ( rozumiem, że tylko te dwa ryflakii przyjadą ) , jednym słowem jest problem ( Turkol też tnie ). A są szanse żeby jednak Cargo z Wolsztyna i Chabówki „wyrzucić” ?.
    OK. Żarcik. Czyli jedziemy 01.05 maja? .
    Pozdrawiam.

  2. Gostyń pisze:

    Fenomenalnie że skład pojedzie linią 360 do gostynia :) polecam fotostop na stacji Garzyn piękna mała urokliwa stacja :)

  3. Przemo Z pisze:

    Skład Turkol-u ( i to z parowozem) jechał w zeszłym roku. I w dodatku całą linią do Jarocina. Niezłe było gonienie samochodem.
    Szkoda , że w tym roku pociągi wokół Wolsztyna zostały wycięte.
    Jak się załapię to pojadę 1.maja – chociażby dla samego odc. lk 14 Osusz – Durzyn

  4. pt4765 pisze:

    Cena też jest świetna, dziękuję z góry, to chyba jakiś żart.

  5. Ty42 pisze:

    pt4765: Nie no najlepiej to za darmoszkę jechać… no nie?

  6. Łukasz pisze:

    @pt4765
    Chyba zatrzymałeś się w poprzedniej dekadzie… ;)
    Ta cena jest właśnie stosunkowo niska jak na obecne realia!

  7. kiki pisze:

    Tego samego dnia jest parowóz do Lubska. Dziękuję dobranoc.

  8. Mieczysław pisze:

    Parowóz do Lubska to był dokładnie 4 lata wcześniej, czyli 1.05.2011 r. (i to z bipą!). Teraz to by się jakiś cud musiał stać, żeby tam cokolwiek wjechało, skoro prędkość na tej linii wynosi dokładnie 0 km/h. No ale OK, kto chce – niech czeka. Tylko żeby nie było tak jak z tymi pociągami na „wielka ucieczkę” – odwołanymi przez turkol 3 dni wcześniej.

  9. Przyjaciel Parowozowni Wolsztyn pisze:

    TurKol nie odwołał pociągu na Wielką Ucieczkę, a jedynie z powodu przedłużającej się rewizji wagonów przesunął termin przejazdu na 13 czerwca. Przejazd do Lubska z parowozem to gratka na którą warto się wybrać choćby dlatego, że jest prowadzony wolsztynska maszyną. Niestety nie wszyscy to rozumieją, że bez uruchomionych pociągów parowozownia istnieć nie będzie. Może i łatwiej jest uruchomić pociag z lokiem spalinowym i to w długi weekend majowy, tylko czy to jest działanie na rzecz Parowozowni Wolsztyn? Zwłaszcza gdy tego samego dnia Wolsztyn prowadzi inny pociąg…

  10. zbychu pisze:

    Zdaje się, że od 2012 r. TPWP z parowozownią wolsztyńską nie ma nic wspólnego, więc może czas zmienić nazwę? Np. Towarzystwo Przyjaciół Skansenu Taboru Kolejowego w Chabówce z Wolsztyna ;-)
    Pociąg ciekawy, tylko beznadziejny termin z wiadomego powodu.

  11. koko koko parowozownia nie do końca spoko pisze:

    A ja się cieszę, że TPWP organizuje pociągi ze Skansenem w Chabówce. Wolsztyna po prostu nie da się lubić nie mówiąc o przyjaźni! Nie zapomnę imprezy do Sieniawy Lubuskiej, kiedy podczas jednego z fotostopów (ostatniego) pracownicy drużyny trakcyjnej wulgarnymi słowami wyrażali swoją „dezaprobatę” dla takich pociągów i fotostopów. Darli gęby tak głośno, że spłoszyli chyba większość zwierzyny z okolicznych lasów i to na długo. Pomyślałem sobie wtedy różne rzeczy, ale wniosek był jeden – oni faktycznie nie chcą takich pociągów. Chabówka takich zleceń się podejmowała i nie można im mieć nic do zarzucenia. Wolsztyn sam oddał pole/rynek bo był po prostu zbyt pewny siebie i swojej przyszłości i mając ruch planowy i „turystów” z całego świata experiencujących fotele maszynisty na planowych pociągach kompletnie zlewał TPWP. Wydaję mi się że TPWP miał naprawdę szczere chęci i jasne cele, które chciało realizować ale … do tanga trzeba dwojga! Widać Turkol dla Parowozowni Wolsztyn jest lepszym tancerzem od TPWP pytanie tylko na jak długo. 2 maja dowodzi, że ktoś w tym tańcu dostał zadyszki. Tak czy inaczej SP42-260 na ziemi leszczyńskiej to fajny pomysł, a że Chabówka… miało być pięknie a wyszło jak zwykle. Na szczęście!

  12. gta pisze:

    @Mieczysław: Linia do Lubska z Bieniowa jest przejezdna, prędkość 20 km/h. Nieprzejezdne jest jedynie Żagań – Bieniów.
    I Turkol też ma jechać z bipą, tylko wiadomo już nie oliwkową.

  13. Mieczysław pisze:

    @gta: a skąd kolega bierze te informacje? Bo ja stąd:
    http://www.plk-sa.pl/files/public/user_upload/pdf/Reg_przydzielania_tras/Regulamin_2014_2015/27.02.2015/ZAL_2.1P_20150227151432.pdf
    Tu wyraźnie stoi, że dla linii 275 za Bieniowem (czyli m.in. na odcinku Bieniów – Lubsko) nie ma jazdy – jest 0 km/h (w innej tabelce – dla pociągów towarowych – jest to samo). Więc? Z kolei odcinek Żagań – Bieniów jest dostępny. Więc w ogóle nic już nie rozumiem z tego co kolega napisał… Żeby nie było – też chciałbym zobaczyć jeszcze jakiś pociąg (a z parowozem to już w ogóle) w Lubsku, ale obawiam się, że jest to już zwyczajnie niemożliwe.

  14. gta pisze:

    @Mieczysław: Ja biorę z praktyki. Do Lubska przynajmniej raz w miesiącu dociera pociąg towarowy (Lotos), także trasa jest przejezdna. Natomiast na Żagań – Bieniów uszkodzony wiadukt i linia zamknięta.
    Także naprawdę Turkol jedzie do Lubska 1 maja!

  15. Goldenpass pisze:

    A jeszcze techniczne pytanie związane z imprezą. Kwestia zaprowiantowania i zaspokojenia pragnienia :) . Czy przewidujecie jakąś formę „warsu” czy też we własnym zagresie ?

  16. Tomasz Drzewiecki pisze:

    Szczegóły organizacyjne dotyczące wyjazdu zostaną (jak zwykle) przesłane mailem do wszystkich uczestników imprezy na około tydzień przed jej rozpoczęciem.

  17. Ty42 pisze:

    Oj przydałby się bar „Tender” jak to było na poprzednich imprezach :D

  18. Przemo Z pisze:

    @gda
    Co do odc. Żagań – Lubsko to sę kolego mylisz. Od jakiegoś czasu odc. jest przejezdny.

  19. Temat: Mitropa.
    Przeciętny uczestnik jak ja, ma do Leszna 3 godz w jedna i 3 godz w drugą. Cały dzień na „powietrzu”. Jak tu być na kanapkach? Zorganizujcie Bar Tender lub tak jak było w Gnieźnie na pożegnanie px-a w określonym miejscu jedzonko. Myślę, że jak więcej osób zamieści podobny komentarz, to powtórzy się menu z np. Chabówki itd. z regionalnym browarkiem.

  20. Goldenpass pisze:

    Lub grochówka z wkładką na peronie w Krobii. Ewentualnie zwykły gril. Tylko jak 99 % uczestników to wegetarianie będą to klapa :) :):)

  21. irek701 pisze:

    Dzisiaj jechałem do Lubska pociągiem turkol i rozmawiałem z miejscowymi i linia ma się w niezlym stanie na odcinku Bieniów – Lubsko prędkość szlakowa wynosi 60 km/h zreszta też taką prędkością jechał pociąg. A tak w ogóle raz na tydzień jedzie do Lubska towarowy z cysternami. A 13-go czerwca planowany jest następny przejazd Lubsko – Żagań

Skomentuj

Komentarz



© TPWP 2018. Strona używa plików cookies. Polityka prywatności zawiera więcej informacji o cookies. Design & Development: Michał Pawełczyk