„GANZ-em” po węźle wolsztyńskim

…czyli tak daleko, jak koła poniosą!

ganz 300x200  GANZ em po węźle wolsztyńskimWiększość z dotychczasowych imprez organizowanych przez Towarzystwo Przyjaciół Wolsztyńskiej Parowozowni wiązała się z możliwością przejazdu liniami kolejowymi, na których ruch pociągów pasażerskich został zawieszony. Wykorzystywane jedynie w ruchu towarowym odcinki były łakomym kąskiem dla tzw. „zaliczaków”, którzy aby przejechać pociągiem konkretny, nawet bardzo krótki odcinek, byli skłonni pokonać setki kilometrów, niejednokrotnie zarywając noce. Tym atrakcyjniejsza powinna okazać się oferta, którą przygotowujemy w ramach tegorocznej imprezy adresowanej do najbardziej wymagających miłośników starej kolei i zapomnianych szlaków.

Trasa przejazdu

W ramach imprezy planujemy pokonanie ostatnich istniejących i przejezdnych odcinków linii kolejowych wychodzących z Wolsztyna, na których nie jest już prowadzony ruch pociągów pasażerskich, a na większości – jakikolwiek ruch pociągów. Przede wszystkim wjedziemy na linię nr 371, którą opiekujemy się od lat. Odnotować należy, że ostatni pociąg pojawił się na niej dokładnie dziewięć lat temu, kiedy z okazji Parady Parowozów do Kębłowa dotarł skład z turystami z Niemiec. Jeszcze wcześniej, bo 23 września 2006 r. (a więc prawie 10 lat temu!) pociąg specjalny prowadzony parowozem Ol49-111 wypuścił się po raz ostatni za Kębłowo, dojeżdżając aż do Konotopu. Dziś jest to już niestety niemożliwe z powodu kradzieży elementów infrastruktury. 30 kwietnia tego roku pojedziemy jednak najdalej jak się da – mijając Stary Widzim i Kębłowo w stronę Świętna, dojeżdżając do pierwszego dużego ubytku.

W ramach imprezy odwiedzimy też linię 357, a dokładnie Powodowo, gdzie zajedziemy pod sam budynek dworcowy. Prawdopodobnie będzie to ostatnia możliwość pokonania kilkuset metrów toru szlakowego od rozjazdu (którym odgałęzia się bocznica do zakładu Xella Polska), wzdłuż ładowni aż do peronu przystanku osobowego.

Podczas całej imprezy planowane są oczywiście liczne fotostopy.

Termin

Impreza odbędzie się w sobotę, 30 kwietnia 2016 r. (a więc w dzień tegorocznej Parady Parowozów). Początek planujemy około godziny 8:00, a zakończenie po 12:00, aby umożliwić uczestnikom udział w paradzie.

UWAGA!

Nasz pociąg skomunikowany będzie z pociągiem Kolei Wielkopolskich nr 77352 z Poznania (przyj. godz. 7:41), jednak w przypadku opóźnienia w/w pociągu, imprezowy skład będzie oczekiwał nań nie dłużej niż do godz. 8:00, a pasażerom, którzy nie zdążą dotrzeć na imprezę, nie będzie przysługiwać prawo zwrotu wpłaconej należności.

Skład pociągu

Skład dwudziestego drugiego uruchamianego przez nas pociągu specjalnego stanowić będzie zabytkowy wagon motorowy SN61-168, stacjonujący na co dzień w Skansenie Taboru Kolejowego w Chabówce. Będzie to drugi nasz pociąg obsługiwany planowo taborem trakcji spalinowej.

Zasady uczestnictwa

Z uwagi na znaczne koszty udrożnienia odcinka linii kolejowej nr 371 (konieczność zakupu materiału torowego za kwotę kilkunastu tysięcy złotych), do którego dochodzi również niemała kwota za uruchomienie samego pociągu, koszt organizacji imprezy jest bardzo wysoki. Ustalenie ceny na podstawie wszystkich kosztów byłoby z naszej strony nie do przyjęcia (a z perspektywy części potencjalnych uczestników – nie do zaakceptowania). Duże znaczenie ma też niewielka pojemność składu (tylko 48 miejsc!) i brak możliwości jego wydłużenia (jazda do kilometra – bez możliwości oblotu). Zaproponowana wysokość składki na uruchomienie pociągu, przy założeniu, że sprzeda się komplet miejsc, pozwoli pokryć wszystkie koszty organizacji imprezy na poziomie niespełna 25%.

Mimo przytoczonych powyżej argumentów, składka na uruchomienie pociągu wynosi jedynie 120 zł od osoby w przedpłacie do 13 kwietnia 2016 roku i 160 zł po tym terminie (bez względu na dzień, w którym dokonywana będzie rezerwacja miejsca). Prosimy potraktować udział w imprezie i opłacenie w/w składki jako cegiełkę na rewitalizację tej pięknej linii kolejowej. Do osób, które zechcą wesprzeć nasz projekt jeszcze bardziej i pomóc w zbilansowaniu imprezy, apelujemy o wpłaty wyższych (nawet niewiele) kwot – w miarę możliwości.

Tradycyjny formularz, za pomocą którego będzie można zarezerwować miejsce w pociągu, pojawi się na naszej stronie (tpwp.pl) w dniu 29 marca 2016 r. (wtorek) o godzinie 20:00.

Cieszy nas niezmiernie fakt, że już w przyszłym miesiącu – pierwszy raz od ponad 9 lat, na linię nowosolską, którą nasze stowarzyszenie opiekuje się od 2008 roku, wjedzie pociąg. Wieloletnie prace prowadzone przez grupę wolontariuszy, związane z przywracaniem przejezdności w/w linii oraz przychylność zarządcy infrastruktury – PKP PLK S.A. Zakład Linii Kolejowych w Zielonej Górze – przyniosły wreszcie efekt w postaci możliwości pojawienia się na linii pojazdu innego niż drezyna ręczna. Nie bez znaczenia jest także pomoc ze strony samorządów – Gminy Wolsztyn i Powiatu Wolsztyńskiego, które od lat wspierają nasz projekt.

Od kilku tygodni pracujemy intensywnie na linii, uzupełniając brakujące elementy infrastruktury, poprawiając widoczność na przejazdach i ich oznakowanie, wycinając nieliczną już wchodzącą w skrajnię roślinność. Praktycznie we wszystkie weekendy kwietnia będziemy kontynuować i finalizować rozpoczęte prace, które wiążą się nie tylko z poświęcaniem własnego czasu, ale i niemałych środków finansowych. Dlatego też mając na uwadze powyższe, jak i fakt, iż na pokładzie pociągu podróżować będzie mogło niespełna 50 pasażerów, wszystkich tych, którym na sercu leży los niezwykle malowniczej linii Wolsztyn – Nowa Sól, ośmielamy się prosić o wsparcie finansowe naszych działań. Uratujmy razem choć fragment linii nr 371!

Szczegółowe informacje dotyczące imprezy: pociag@tpwp.pl, 693 700 320 (codziennie po godz. 20:00).

UWAGA!

Zastrzegamy sobie prawo do odwołania imprezy z powodu zebrania niewystarczającej liczby chętnych lub z przyczyn niezależnych od organizatora. Zwrot wpłaconych należności dokonywany będzie tylko i wyłącznie w przypadku odwołania imprezy!

Tagi: , , , , , , , ,

Komentarzy 31

  1. Dampflok pisze:

    Ciekawe i pewnie chętnie byśmy skorzystali z oferty, jednak termin w jakim organizowany jest przejazd został chyba dobrany celowo, by chętni na Ganza nie mieli możliwości pogonienia pociągów okołoparadowych lub dokonywali z bólem serca wyboru :(

  2. Ty42 pisze:

    A może tak całodniowa impreza dla tych którzy mają już dosyć cyrkowej parady?

  3. Nieznany pisze:

    Popieram to co pisze Dampflok. Kiepsko z tym terminem bo warto by było „połapać” paradowe pociągi…

  4. gn pisze:

    Dość krótko… 4 h za 120 zł ? Już lepiej było by zorganizowac coś pokroju zeszłorocznej imprezy.

  5. bydgoszcz_wąskotorowa pisze:

    Szacun dla TPWP za pracę nad linią i inicjatywę tego pociągu.

    Szczególnie w obliczu wiadomości przed kilku dni:
    http://czt.org.pl/aktualnosci/kolej/infrastruktura/linia-wolsztyn-zagan-do-rozbiorki

    Mam nadzieję, że PLK nie zniszczy owoców kilkuletniej cięzkiej pracy Towarzystwa…

  6. Skiba pisze:

    Drogo? To malopowiedxiane… kilofen w sierpniu za caly dzien jazdy placimy 119 zl. Skad te koszty.. nie zachecacie a wrecz odpychacie 4 osobowa rodxina zaplaci 480 zl . To zarty.!!!!!

  7. Nieznany2 pisze:

    Rozumiem stanowisko organizatorów i faktycznie zainteresowani potraktują cenę jako cegiełkę dla realizacji słusznych marzeń o reaktywacji linii.

    PS. Szkoda, że (jeszcze) nie do Konotopu ;P

  8. bydgoszcz_wąskotorowa pisze:

    @gn, @Skiba, @Nieznany2, błagam, nie porównujcie innych imprez do tej. Przeczytajcie dokładnie artykuł nad Waszymi wypowiedziami. TPWP musi odbudować spore ubytki w szlaku, aby ten pociąg mógł w ogóle pojechać.
    Turkol przy swoich pociagach nie musi własnymi siłami uzupełniać kilkusetmetrowych ubytków w torowiskach, opłacać ciężkiego sprzętu do przywiezienia materiału torowego i do jego montażu.

    Zawsze znajdzie się ktoś, komu nie pasuje termin, albo nie stać go na bilet. Ale po co wylewać pomyje na organizatorów, którzy wkładają masę czasu, pracy i serca w organizację? Dla Was to są 4 godziny jazdy, a dla członków Towarzystwa to jest kilka lat dobrowolnej pracy kosztem własnego wolnego czasu i własnych pieniędzy.

    Spróbujcie wejść w ich skórę i pomyśleć, czy w ich sytuacji byłoby Wam miło, gdyby nagrodą za Waszą pracę była fala przykrej i nieszczególnie uzasadnionej krytyki od mędrców zza klawiatury?

  9. Nieznany2 pisze:

    @bydgoszcz_wąskotorowa Odpowiadając miałeś chyba na myśli @Nieznany ‚ego, a nie mnie.
    Zgadzam się w całkowicie w Twoim wywodem. Osobiście piszę się na ten wyjazd, a organizatorów zachęcam do dalszej i nieustającej pracy, a niestety czasem bywa że niewdzięcznej.
    Organizatorzy – przypadkiem nie poddawajcie się czytając niektóre komentarze! ;) Brawo za KAŻDE działanie w celu ratowania linii!

  10. Hermann pisze:

    Zorganizować tą imprezę dzień później i nie miałbym wątpliwości że jadę na Claytona. Niestety w dniu parady muszę dokonać wyboru, trudno ale wybieram pociągi około paradowe. Niestety skutecznie mnie odstraszyła klauzula informująca o nie czekaniu na uczestników w przypadku większego spóźnienia pociągu 77352. Dzień później nie byłoby to problemem.

  11. Wreszcie widać światełko w tunelu dla linii nowosolskiej.Bardzo Się cieszę Bo Ta linia Ma Potencjał.Szkoda Że PKP PLK Umie Tylko niszczyć A nie reaktywować Linie.Dobrze że wy czuwacie nad tą linią ,bo by się tak stało jak z linią sulechowską. :/

  12. Andrzej Tomaszewski pisze:

    @Hermann: gdyby był wybór – bez zastanowienia robilibyśmy tę imprezę w niedzielę po paradzie, ale Chabówka ucieka z Wolsztyna bladym świtem, więc niestety nie ma takiej możliwości…

  13. Dampflok pisze:

    A czy nie można tego zorganizować w piątek, 29 kwietnia? Myślę, że dla wielu osób Ganz na tych liniach to nie lada gratka, niemniej większość pasjonatów wybiera się do Wolsztyna główne z myślą o fotografowaniu pociągów okołoparadowych. Jeśli przyjadą niemieckie maszyny a pociąg z Poznania będzie prowadzony dieslem to wybór jest naprawdę bardzo trudny. Ol49 pofotografuje się w kolejne dni, Pt47-65 trzy dni wcześniej na Dolnym Śląsku. Jednak dla wielu osób może to być ostatnia szansa do sfotografowania SP45 czy SU46 z oliwkami (ze wstępnych informacji jakie mam taki skład ma jechać z Poznania). To samo tyczy się niemieckich parowozów planowanych na Wolsztyn.

    Odnośnie ceny przejazdu to uważam, że jest OK. Ze względu na specyfikę przejazdu, ograniczoną liczbę miejsc impreza ta dedykowana jest dla pasjonatów a nie rodzin z dziećmi. Jeśli ponosimy duże koszta naszych pasji związane z gonieniem różnych składów po kraju to 120 zł za możliwość przejazdu i uczestnictwa w fotostopach nie jest wcale dużą kwotą. Jeśli jednak termin pozostanie bez zmian to mam nadzieję, że chociaż podacie dokładny rozkład jazdy by można było gdzieś Was po drodze złapać i zrobić choć z dwa, trzy zdjęcia.

  14. Adam pisze:

    Czy pociąg będzie również skomunikowany z KW 77416 ze Zbąszynka, który przyjeżdża o 07:42?

  15. Andrzej Tomaszewski pisze:

    @Adam: Podobnie jak na 77352 z Poznania – czekać będziemy nie dłużej niż do 8:00.

  16. Goldenpass pisze:

    Panowie !
    Tylko takie pytania bazując na treści Waszego ogłoszenia.
    1. Z Wolsztyna do Powodowa jest niecałe 5 km. Tzn ile czasu na tym „ogryzku ” przewidujecie?
    2. Ganz ma wyjechać aż za Kębłowo w stronę Świętna Do Świętna jest niespełna 14 km ale tam ze względu na ubytki nie dojeżdżamy. Czyli może trochę za Kębłowo czyli ok 10 km. Powiedzmy. No i ile czasu na tym odcinku ? Tzn że Ganz będzie więcej stał niż jechał uwzgledniajac te cztery godziny.
    PS.
    Z tego co pamiętam skład z turystami z Niemiec nie dotarł do Kębłowa tylko do Krzyża Rudno. Ponad 8 km dalej. I tam przy suto zastawionych stołach i trunkach koloru złotego nasi sąsiedzi świętowali. Naprawdę warto było to widzieć
    Dla wszystkich życzenia spokojnych i prawdziwie rodzinnych Świąt Wielkanocnych
    Pozdrawiam
    Andrzej

  17. Goldenpass pisze:

    I jeszcze jedno pytanko☺
    Czy pociąg na Wasze zamówienie z Leszna ( 01.05.16 )ROP 77017 to dostępny dla wszystkich czy dla wybranych ?

  18. Przemo Z pisze:

    Trudny wybór tego dnia.
    @Dampflok
    Coś więcej w temacie dolnośląskiego „tryptyku” ?

  19. Dampflok pisze:

    @Przemo. Tyle wiem, że niemiecki DampflokTeam LoRie w tajemnicy przed światem planuje imprezę z Pt47-65 w dniu 27 kwietnia z Opola przez Nysę, Kamieniec, Kłodzko do Wałbrzycha i kolejnego dnia przez Jaworzynę Śląską, Wrocław do Wolsztyna. Więcej szczegółów pewnie będę wiedział na kilka dni przed planowaną imprezą.

  20. marcin sz pisze:

    @Goldenpass
    A skąd takie info, jakoby TPWP miało organizować jakiś tajny pociąg 1 maja?

  21. Goldenpass pisze:

    Marcin sz
    Wyczytałem na stronie parowozy.com w info o paradzie. Pociąg na zamówienie TPWP. SP 42 260 i dwa ryflaki.

  22. Marcin pisze:

    Ten pociąg z Leszna to przecież z rozkładu zeszłorocznego ☺. Tegoroczny pociąg bardzo mi się podoba. Trasa, tabor, nawet termin. Poza tym trzeba się chwalić swoimi dokonaniami. Okazja idealna.

  23. Przemo Z pisze:

    @dampflok
    Czyli plan nieodbytej zeszłorocznej imprezy ?

  24. Dampflok pisze:

    @Przemo
    Pewnie tak. Już na ubiegły rok ten pociąg był zapowiadany, jednak nie było parowozu. W tym roku parowóz jest i mam nadzieję, że impreza ta się odbędzie. Pt47 lada dzień będzie mieć jazdę próbną. Swoją drogą to ciekawe, czy Turkol pokusi się o zapięcie jej na pociągi w dniu 3 maja…

  25. Goldenpass pisze:

    No i drodzy przepraszam za zamieszanie

  26. UAZownik pisze:

    Tak czytam komentarze tutaj i na Facebooku i nasuwa mi się jedna myśl.

    Skoro Chabówka zwija się już w niedzielę rano, to czy nie byłoby dobrą opcją w dzień 29 kwietnia zorganizować dwa rozdzielne przejazdy – rano i po południu? Przy tak ograniczonej liczbie miejsc i krótkiej trasie myślę, że nie byłaby to taka zła opcja. Zawsze może to wygenerować więcej chętnych na przejazd, przy rozłożeniu kosztów uruchomienia na dwa pociągi cena dla wielu może też być bardziej zachęcająca, godzinowo też może to przypasować większej grupie.

  27. Przemek pisze:

    Przychylam się do wniosku kolegi UAZownika. Trasa jest na tyle krótka, że spokojnie można ją przejechać drugi raz.

  28. Andrzej Tomaszewski pisze:

    Tak tylko z kronikarskiego obowiązku, do tego co pisze Goldenpass – w 2007 roku pociąg z Niemcami dojechał na bank tylko do Kębłowa. Prowadziła go OKz32-2 (z przodu) i Ty2-953 (z tyłu składu). Sam czekałem na niego w Świętnie i… się nie doczekałem. W poprzednich latach, a i owszem, dojeżdżali do Rudna czy nawet do Konotopu, ale ponad wszelką wątpliwość – 28.04.2007 r. pociąg dojechał tylko do Kębłowa i był to ostatni, póki co, pociąg na 371.
    Z kolei cały odcinek Wolsztyn – Konotop po raz ostatni pokonany został przez skład z Ol49-111 w dniu 23.09.2006 r. (pociąg grzybowy z Poznania).
    Wcześniej bywało różnie – ze względu na częściowo zapadnięty przepust między Rudnem a Kolskiem, pociągi specjalne dojeżdżały czasami tylko do Rudna, a czasami (kiedy drogowcy doraźnie „zatykali” tę dziurę, która jednak ciągle odtwarzała się na skutek podmycia przez wodę) do samego Konotopu.

    Co do terminu imprezy – póki co jest jak jest i jedziemy 30.04. Czy robić drugi kurs (a właściwie pierwszy) dzień wcześniej? Zobaczymy jak pójdą zapisy na ustalony już termin. Jeżeli będzie komplet i długa lista rezerwowa – można pomyśleć. Pamiętajcie jednak, że 29.04 to dzień roboczy i to też dla niektórych może być problem, dlatego na pewno nie będzie tak, że impreza jako taka będzie przesunięta. Jak już – będą dwa kursy. Ale nie uprzedzajmy faktów (cytując klasyka;-)), bo zależy to od kilku czynników.

  29. UAZownik pisze:

    Ad vocem poprzedniego mojego wpisu – wkradł się mały błąd, na myśli miałem oczywiście dzień parady, tj. 30 kwietnia.

  30. Marcin pisze:

    Nie dziwię się, że miejsca rozeszły się w kilka sek. Mnie się nie udało. Impreza jakiej dawno nie było :)

  31. Adam pisze:

    Sądząc po czasie w którym zarezerwowano wszystkie miejsca, można śmiało organizować nawet dwa dodatkowe pociągi: 29 i 30 kwietnia (po paradzie). Chętnych na pewno nie zabraknie.

Skomentuj

Komentarz



© TPWP 2017. Strona używa plików cookies. Polityka prywatności zawiera więcej informacji o cookies. Design & Development: Michał Pawełczyk